streda 10. októbra 2012

Autokraciou k svetlým zajtrajškom


Deň za dňom sa tu odohrávajú tie isté príbehy. Ale nejakým spôsobom to stále nie je monotónne. Len moja pôvodná ľútosť zo začiatku už zmizla. Míľnikom bola opäť Njeri (Jerry z mojich prvých príspevkov, nevedel som ako sa píše jej meno). Keďže som 2x vyšší pri objímaní mi vždy vletí svojou hlavou do rozkroku. Mne to prišlo najskôr dosť zvrátené, ale ona sa len ďalej smiala a dokonca ten rozkrok zaslintala. Vtedy som si prvýkrát uvedomil, že napriek tomu čím prešli sú to deti, niektoré si možno ani neuvedomujú čo presne sa im stalo. A odvtedy ich aj tak beriem.

Škola

Všetkým, ktorý sa smiali že tu nebudem mať prenosárov, ani môcť vyhadzovať deti z triedy či zo skúšok,  tak mám odkaz – 2 z 5 detí už v mojej triede nie sú. Jedno som preradil rovno o 2 ročníky nižšie. Samozrejme nebolo v tom nič zákerné. Bez znalosti angličtiny neviem s nimi pracovať a ani oni nevedia pracovať s učebnicami. A taktiež som už prišiel na spôsob, ako „skrotiť“ deti čo mi zostali v triede. Nečakajte ale nič objavné, zaviedol som autokraciu. Najskôr som hodil dlhšiu speech na tému dôležitosti vzdelania, ich budúcnosti a že zmeny sú v ich prospech. Odvtedy všetci sedia pri jednom stole, nemôžu chodiť na wc počas vyučovania, kto pomaly pracuje dostáva domáce úlohy, ktoré musí splniť.  Tiež sa snažím neusmievať na ne počas vyučovania (ale samozrejme nápomocný a snaživý som naďalej). A pomohlo to!! Decká makajú, začali byť komunikatívnejšie, pracovitejšie, aj cez prestávky chcú pracovať, dokonca jedna študentka si pýta aj viac domácich úloh, ak ich má málo. Prešli len tri dni od zavedenia zmien, nechcem to zakríknuť, ale zatiaľ som nadšený. Či chcem či nie, oni sú budúcnosť Afriky. Oni sú možný budúci učitelia, doktori, podnikatelia, ... . A na dosiahnutie týchto mét musia na sebe pracovať niekoľkonásobne viac a musia byť aj omnoho silnejší ako iné deti vo svete. Aj keď ich osudy sú pre nás strašné, na africké pomery mohlo byť aj omnoho horšie. 

Zavádzanie zmien

Okrem zmien v škole sme zaviedli aj isté zmeny poobede, v ich voľnom čase. Majú už spomínané domáce úlohy a večerné pozeranie filmov nahradila hodina čítania. Mnohé deti doteraz nie sú schopné hovoriť anglicky a bez tohto jazyka si v Keni nenájdu ani prácu upratovačky. Zmeny boli poväčšine prijaté kladne samotnými deťmi, aj keď isté problémové prípady nastali. Doterajší silný súcit a mäkkosť v prvý týždeň sa vypomstili. Niektoré deti skúšajú dosiahnuť svoje plačom, pokusmi o útek či srdcervúcimi príbehmi ako chcú ísť domov a ako ich týrame. Samozrejme nik u nás nie je nasilu, otvorene a vážne im v takých prípadoch povieme, že ak sa chcú vrátiť, dvere majú otvorené a môžu ísť. Nik neodišiel a takéto pokusy - ako rýchlo začali, tak aj rýchlo prestali. Deti totiž nezabudli odkiaľ a prečo prišli. Jediné veci čo pri autokracii nikdy neporuším je bitie detí. Naposledy, keď bolo jedno dievča u zubára, tak pri vŕtaní zubu kričala. Kto z nás by pri tom nekričal.  Ale ona pritom bola bitá do ruky nech toľko nekričí a ďalší chlap ju držal nech sa nemätie (samozrejme, že sme zakročili).  Takisto bývali deti bežne bité v škole, nie samozrejme do modrín či do krvy. Ale bitka je pre ne samozrejmá súčasť života. A ja chcem aby si uvedomili, že nie je!

Better life cycle

Tento a budúci mesiac nám bude pomáhať s učením a precvičovať jogu jedna posila. O brazílčanke Manuele som už skôr chcel napísať viac. Je to úžasná osoba, ktorá sa rozhodla so svojím partnerom prejsť celou Afrikou na bicykli. Kde bude potrebná ich pomoc deťom, tam istý čas zostať a zadarmo pomáhať a potom sa zas posunúť ďalej. Po rozhovoroch s ňou som vždy tak nadšený, že rozmýšľam tu zostať aj dlhšie ako rok a niečo pocestovať na vlastnú päsť. Ale to je otázka vzdialenej budúcnosti.  Manu už je v Afrike pár mesiacov a Keňa nie je jej prvá krajina, takže to vie lepšie s deckami. Tým že tu trávi len pár hodín denne má nadhľad a všíma si veci, ktoré nám niekedy môžu uniknúť. Naozaj som rád, že som ju mohol spoznať. Dole pod blogom tiež prikladám video, ktoré s partnerom vytvorili:)


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára