štvrtok 4. októbra 2012

Niečo viac o našom centre


Naša malá rodinka sa pomaly rozrastá. Za posledný týždeň prišlo 5 nových detí, všetko dievčatá. Ak predtým som mal problémy decká nejako usmerniť, môžete si predstaviť aké to je teraz. Stále ešte bývam prekvapený, ako tie nové ustrašené decká odobraté od rodín sa dokážu rýchlo aklimatizovať už po pár hodinách. Ako ma hneď berú úplne prirodzene, bavia sa, opätujú mi úsmev. Väčší počet detí občas spôsobuje aj to, že ak mi nejaké dieťa oponuje, ostatné deti ho hneď usmernia. Ako keby mi nahrádzali chýbajúcu autoritu. Takisto aj v triede si decká navzájom pomáhajú. Ak nejaké dieťa niečomu nerozumie, druhé staršie mu to vysvetlí v svahilštine. Napriek pozitívam, ktoré nové deti prinášajú, sa stále bojím ako to tu bude fungovať, keď ich počet bude takto narastať naďalej. Je nás málo a už takto máme toho až až. Už teraz niektoré deti potrebujú špeciálnu starostlivosť a vyučovacie hodiny extra (zatiaľ ich nemajú, ale je to jedna z vecí ktoré by som tu rád presadil). Nie že by boli hlúpe alebo tak. Buď  nerozumejú dobre anglicky, alebo nikdy predtým do školy nechodili a tak ani nechápu čo sa to okolo nich deje. Už len vymyslieť, ako to spraviť tak, aby to nebrali ako trest, alebo sa necítili menejcenné. A aby sa to organizačne dalo zvládnuť. Lebo sme tu na všetko štyria. Vedúci centra Fr. Makarius, ja a dve Keňanky (jedna je pôvodom Masaika:). Druhá  vec, čo sa snažím v škole zmeniť je uzavretosť detí pred učiteľom. Čo som počul, decká vo svojich  školách predtým mali zakázané sa čokoľvek pýtať učiteľa. Preto aj teraz decká miesto toho aby sa ma opýtali, sa trápia bezvýsledne samé nad jednotlivými cvičeniami. Tak sa im každú hodinu snažím prízvukovať, že nech sa pýtajú, kto sa pýta bude múdrejší, že tí najšikovnejší v škole boli tí, ktorí sa najviac pýtali. A v niektorých prípadoch to prináša pomaly aj výsledky.

Takisto nám v centre istý čas bude pomáhať aj nová posila - Brazílčanka Manuela. Prichádza síce len na pár hodín denne, ale je to okrem mňa prvý beloch v centre, tak sa z toho celkom teším. Má podobný spôsob myslenia ako ja, vidí tie isté problémy s deťmi ako ja a najmä vie to s nimi. Každý druhý deň precvičuje jogu. Čo je jedno úžasné predstavenie. Neviem ako to robí, ale decká jogu milujú. Všetky naťahovacie cviky idú nadoraz, ich dýchanie nosom je jeden veľký orchester a keď ich vidím robiť všetky tie stojky a podobne krkolomné cviky, až sa bojím nech si neublížia. Ale „my ladies“ síce pôsobia veľmi krehko, ale sú ako z gumy.

Napriek stanovenému celodennému rozvrhu tu nehrozí monotónnosť. O to sa postarajú nielen deti. Vo štvrtok nám začala tiecť voda z vodárne (neviem ako to inak nazvať, je to veľká nádrž s vodou umiestnená nad vedľajším domom). Vytopilo celý dom a to tak, že z neho sa doslova vytvoril vodopád. Kým všetci zachraňovali situáciu (ale takým africkým spôsobom, bez stresu, pomalým krokom), deti boli nadšené a ja som si na vytopenej terase urobil kúpalisko. Hneď po zastavení vody ma zastavila nejaká stará pani a hovorila na mňa svahilsky, stískala mi ruku a niečo odo mňa chcela. Ale ja som sa ponáhľal do sprchy, takže som jej nevenoval moc pozornosť. Neskôr vyplynulo, že to bola matka jedného z našich dievčat a nastala veľká dráma. Hromadný plač detí, plač matky, zásah vedúceho nášho centra. A toto všetko sa zbehlo kým ja som bol v sprche. Keď som zišiel opäť dole, situácia už bola pokojná. Tomu sa hovorí správne načasovanie, ale som tomu aj rád. Takéto drámy naozaj nemusím.

Aby som ale upresnil tú situáciu s matkou, deti (pokiaľ rodičov majú) odoberáme na 2 roky z rodín. Zo starších mojich článkov asi viete, čo sú to približne za dysfunkčné (slušne povedané) rodiny. Pokúšame sa im pomôcť zabudnúť, vzdelávať ich a vychovať z nich sebavedomé, slušné ľudské bytosti. A po 2 rokoch by sa deti mali pomaly opäť začleňovať do svojich pôvodných rodín. Stále však budeme s nimi v kontakte, mali by byť pod dozorom, aby sa situácia aká ich dostala k nám už viac neopakovala.  A práve v tomto procese, je dôležité aby počas času čo trávia u nám nemali žiadny kontakt s rodinou. To je aj dôvod prečo sme mimo mesta, prečo sme oplotený, prečo máme strážneho psa. Toto všetko je tu z jediného dôvodu, ochrániť tie deti dočasne pred ich rodinami.




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára