streda 31. októbra 2012

Straty a precitnutia


Posledné dni boli veľmi nezvyčajné. Najskôr musím povedať, že som veľmi pyšný na naše dievčatá aj na ľudí s ktorými tu pracujem. Spôsobom práce 24/7 tu budujeme dovolím si povedať (a aj porovnať s tým čo som tu zatiaľ videl) jedno z najlepších centier v Keni. Nie preto, že by sme nebodaj mali peniaze, nie preto že sme namyslený, ale jednoducho preto lebo tým deťom chceme dať to, čo si zaslúžia. Čisté oblečenie, teplú a jedlú stravu, občas aj ovocie či niečo sladké. Máme teplú vodu, pomoc pár krát do mesiaca, psychológa, sociálnu pracovníčku a čoskoro snáď aj nejakého zdravotníka. Nedele ich berieme aj na výlet niekam mimo centra. Nič z tohto nebýva zvykom. Ani v iných centrách, ani v domácnostiach. Všetko robíme svojpomocne, budujeme krok po kroku, učíme sa za pochodu a som veľmi rád, že aj spolu držíme a podporujeme sa v ťažších chvíľach. A pri porovnaní prostredia odkiaľ deti prišli, toto je pre ne ako raj, kráľovstvo. Niečo naozaj neporovnateľné.

Pomaly sa dostávame k posledným dňom. Deti prechádzajú niekoľkými fázami, ktoré som zatiaľ odpozoroval. Prvú fázu mám najradšej. Dôjdu sem malé vystrašené kôpky nešťastia. Mnohé obhorené, bičované, bité, znásilnené, väčšina má od hladu nafúknuté brušká, atď atď atď. Prvé dni sa snažia sem zapadnúť, sú nadšené z nášho centra. Poslúchajú, nezištne pomáhajú. Prídu prvé letmé úsmevy, prvé dotyky. Vždy keď ma nové dieťa chytí za ruku, usmeje sa, je to neopísateľný pocit. Ako mi povedal náš psychológ, dávam im tým omnoho viac ako si myslím a uvedomujem v tej chvíli. Ale ja si myslím, že je to vzájomné.

Po prelomení ľadov prichádza druhá fáza v ktorej je väčšina detí. Prestávajú si vážiť čo majú, skúšajú hranice, začínajú pri všetkom myslieť na svoj prospech. Vzájomnú interakciu si mnou už neberú ako niečo výnimočné, ale ako samozrejmosť na ktorú majú nárok. A keď ju nedostávajú, sú zlostný. A aby to nebolo jednoduché, veľa z toho „zlého“ správania sa je ovplyvnené s tým odkiaľ sú, čo zažili, prežili. Preto je veľmi  ťažké nájsť tú správnu hranicu a zvoliť prístup k jednotlivých deťom. A už sa dostávame k tým ťažkým dňom.

Stačí jeden dva ťažké prípady a správanie detí sa veľmi rýchlo vie zmeniť.  A presne to sa udialo v posledných dňoch. Začalo to jedným dievčaťom, ktoré prežilo niečo otrasné vo svojom živote, viac ako hociktoré dieťa ktoré je u nás. na začiatku to bolo milé dievča, ktoré si vážilo každý úsmev a neboli s ňou žiadne problémy. Ale časom začala mať isté „záchvaty“. Proste vypla hlavu, ignorovala okolitý svet a utekala preč, chcela ísť domov, plakala neustále. Skúšali sme nájsť spôsob ako jej pomôcť, napríklad sme ju vzali aj k nej domov. No domov ako domov, má len starú  mamu, ktorá ju odmietla. Ona proste nemala iný domov ako nás. V poslednom čase sa ale vážne pokúsila o samovraždu. Dvakrát. Tým si získala našu pozornosť, na čo začali ostatné deti trochu žiarliť. Takže vyhrážky samovraždou či symbolické pokusy o ňu sa začali množiť. Odhliadnuc od toho, nevedeli sme jej pomôcť. Žiadne špecializované centrum pre také prípady tu ani neexistuje. Takže po poslednom vážnom pokuse sme ju chtiac – nechtiac museli odviezť od nás. Ak by sa zabila u nás, reálne by hrozilo, že by sme celé centrum museli zavrieť a tiež nebolo možné sa neustále venovať len jej na úkor ostatných detí. Bola odvezená na políciu, čo bola jediná možnosť. A tam skončila vo väzení. A budú ju seriózne súdiť, keďže tu je pokus o samovraždu trestný čin. Takže psychicky choré 11 ročné dieťa skonči zrejme vo väzení so zločincami. A ako to tu vo väzení chodí nám napovedal prvý deň, keď sme ju našli s vyrazeným zubom a za policajtov s ňou konverzovali viac fackami ako milým slovom. Neúspech a bezmocnosť  v jej prípade naozaj doľahol na všetkých. Uvedomenie si, že je nemožné pomôcť každému, resp. nemôžeme pomôcť niekomu kto pomoc odmieta bolo teda poriadne tvrdé.

Do toho presne v tom istom čase som začal mať problémy s morálkou v triede a autoritou všeobecne. Decká odmietajú behať na telesnej, odmietajú tresty za prehrešky (tresty sú len typu žiadne hranie sa vonku, žiadna sladkosť, inak ich netrestám) a okrem kriku na ne som totálne bezmocný. Stačí ak jedno odmietne všetko, tak v tom pokračujú aj ostatné deti. Pocit frustrácie a vlastnej bezmocnosti v takej situácii vrcholí do vnútorného hnevu.  Jediné, čo mi pomáha je naozaj dobrý kolektív ľudí okolo mňa. Vedia podporiť, poradiť, teda nielen oni mne, ale každý každému navzájom, keďže problém s autoritou nie je len a len môj.  Ale zajtra je nový deň a človek vždy vstáva s novým odhodlaním. A stále sme len na začiatku, všetku prácu máme ešte pred sebou, takže len neprestať. 

Najvýznamnejšie novinky  v našom centre by som len v skratke zhrnul:
-          opustili nás aj ďalšie 3 dievčatá, ukázalo sa že neboli zneužité a dostali sa k nám podvodom,
-          opustilo nás ešte jedno dievča, ktoré chcelo ísť silou mocou domov, lebo nechcelo behať, nechcelo jesť jeden deň staré jedlo. Takže doslovne sa vrátila do prostredia slumu, kde bude rada ak vôbec bude jesť a do školy to má cez 2 hodiny pešo každý deň, matka ju odmieta a konkrétne v tej oblasti kde žije je veľmi pravdepodobné, že skončí ako prostitútka. Robili sme čo sme mohli, ale násilím tu nikoho držať nemôžeme,
-          máme aj nové dievčatá, z nich mám veľmi veľkú radosť lebo sú stále v prvej fáze
-          dievčatá čo odišli mi chýbajú a uvedomil som si, že by som sa s deťmi nemal až tak veľmi zbližovať.  No už je na to asi neskoro,
-          nie je to tu až také čierne ako píšem vyššie, len v tomto momente som sa potreboval proste vypísať zo všetkého čo ma hnevá, trápi a vnútorne žerie,
-          a na záver – prebral som hodiny jógy, takže je zo mňa ten najhorší učiteľ jógy na svete :D ale s o to väčším entuziazmom to učím.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára