utorok 26. februára 2013

Utečenecký tábor v Kakume

V poslednom blogu som v skratke načrtol blížiace sa voľby. Z môjho pohľadu ani nestojí otázka, kto vyhrá, ale aké budú veľlké nepokoje a v extrémnych prípadoch - koľko ľudí bude zabitých. Nejdem do podrobnosti opísať v akej je naše centrum pozícii a čo sa tu všetko udialo, ale rozhodol som sa počas volieb na čas naše centrum opustiť. Nebolo to ľahké rozhodnutie "opustiť" decká. Ale deň za dňom som nadobúdal pocit, že to bude najlepšie riešenie. Aj keď som sem prišiel s tým, že tu idem odovzdať všetky moje vedomosti, všetky moje sily a energiu, ohrozenie života je zrejme tou hranicou, ktorú riskovať už nemienim. Aj keby to mal byť len planý poplach.

Tento blog by som chcel ale venovať inej téme - môjmu dovolím si povedať, že dnes už dobrému priateľovi, ktorý začal pôsobiť v Keni v omnoho nehostinnejších podmienkach. Za čo má môj veľký rešpekt. S jeho zvolením by som rád zverejnil email, v ktorom opísal prvé dojmy zo svojho pôsobiska. 

Utečenecký tábor - Kakuma

          Ešte v Nairobi som sa zoznámil s mojim novým direktorom fr. Lucom z Indie, ktorý tam bol vybavovať nejaké záležitosti a tak sme mohli do Kakumi cestovať spolu. Pred cestou ma prosil, aby som mu pomohol baliť mäso a syry. Vraj, aby sme mali v Kakume čo jest, lebo tieto potraviny tam nekúpime...

          Keď sme prileteli malým lietadlom do Lodwaru, na malom letisku nás už čakal fr. Augustin sdb s našou dobrovoľníčkou, ktorá pracovala v Kakume tri mesiace a postupne ma svojimi mailami dostavala do obrazu. Situáciu a podmienky som však pochopil veľmi rýchlo, keď sme sa zastavili po ceste v obchode na nákup. Spočiatku som nechápal prečo nakupujeme v tak ošarpanom a zanedbanom obchode, kde boli diery v streche, police s tovarom ledva stali a na všetkom bola statočná vrstva prachu... Po chvíli som sa však dozvedel, že je to najlepší obchod v celom okolí (stoviek kilometrov...). Hneď som pochopil, kde som... a prečo sme mäso a syry ťahali z Nairobi...

          Do Kakumi je to z Lodwaru ďalších 120 km po cestách necestách smerom k sudánskym hraniciam. Je to púštna oblasť, kde vidíte sem tam nejaký strom, kriky a niekoľkometrové termitiska. Teploty sa tu bežne pohybujú okolo 40C a prší zriedka. V Kakume minulý rok, ako som sa dozvedel pršalo výnimočné viac krát a tak tu dokonca niekde nájdete aj kus trávy. Stačí však prejsť niekoľko desiatok kilometrov a ste v oblasti, kde nepršalo už cele roky... To sú miesta, kde ľudia prežívajú na pokraji hladomoru... Obrovské jazero Turkana, ktoré by mohlo vodou zásobovať celu oblasť je žiaľ slane a voda z neho sa nehodí ani na zavlažovanie... Jediné, čím sa tu miesení ľudia živia a vďaka čomu dokážu prežiť je pastierstvo. Zo svojimi stádami prejdú aj desiatky kilometrov aby našli trocha zelene a vodu...

          Zeleň je tu veľkou vzácnosťou. Nadej na pestovanie je minimálna. Potrebujete hlbokú studňu, zavlažovací systém s čerpadlom a ochrannú sieť, aby slnko všetko nespálilo. Zo zvierat tu prežijú len ťavy, kozy a somáre. To praktický znamená, že bravcove, či hovädzie mäso tu jednoducho nezoženiete...
          Kakuma je malé zabudnuté mestečko na severe Kene ďaleko od civilizácie, ktoré ani samotní Keňania nepokladajú za časť Kene. Jednoducho zabudnutá a odvrhnutá oblasť, ku ktorej sa akoby nikto nehlasí. „Ideálne“ miesto na zriadenie utečeneckého tábora... Dnes tu žije cez 100 000 utečencov a každý týždeň k nim pribúdajú stovky ďalších...

          Najpočetnejšie sú tu zastúpené etnika zo Somálska a Južného Sudánu, ale nájdete tu aj tisícky utečencov z Konga, Etiópie, Ugandy a pod. Jedna obrovská medzinárodná komunita, ktorá sa snaží spolu prežiť...
          Stavajú si malé domčeky z hlinených tehál a od UN (United Nations – OSN) dostanú na strechu plech. Nie je to jediná podpora. Dvojtýždenne dostavajú dávky potravín a prídel dreva na varenie, ktoré však vystačia na par dni. O ostatne sa musia postarať sami...
          Organizácia spojených národov tu nie je osamotená. Sú ti zastúpene aj iné medzinárodné organizácie a občianske združenia, ktoré sa snažia pomáhať. Dokonca pomáhajú aj niektoré hollywoodske hviezdy, ako napr. Angelina Jolie, ktorá tu bola pred pár rokmi osobne a sponzoruje tu jednu školu.
          Veľkou výhodou tábora je bezplatne školstvo. Školy sú tu doslova preplnene žiakmi. Napríklad Sudánčania sa sem sťahujú pravé z tohto dôvodu, keďže často nemajú na to, aby deťom zaplatili školné... V rodinnom rozpočte je to nezriedka najväčšia položka, ktorá je často nad sily rodičov. Rodičia tak môžu svojim deťom zaplatiť iba prvé roky základnej školy...
          Keď som sa rozprával s učiteľmi, ktorí tu učia, nechceli mi uveriť, že mame v našej krajine bezplatne školstvo. Keď sa dozvedeli, že ľudia bez práce dostavaj podporu od štátu, aby mohli dôstojne žít, tak mi povedali, že žijeme v raji... Im by úplne stačilo, aby mali čo jesť a aby mohli deti chodiť do školy... Aj preto je Európa či Amerika vysnívaným snom drvivej väčšiny tunajších utečencov.
          My saleziáni tu mame priamo v utečeneckom tábore veľké tréningové centrum pre rozličné remesla a kurzy. Niečo na spôsob učňovskej školy. Nájdete tu murárov, elektrikárov, stolárov, automechanikov, zváračov, ale aj kurzy pre krajčírov, počítačové kurzy, alebo kurzy angličtiny. Školu navštevujú študenti z rozličných afrických národnosti , náboženstiev a tiež vekových skupín. Ročne sa tu na kurzoch vystrieda okolo 1 000 žiakov. V zaujímavom kontraste tu nájdete na jednom kurze sedieť vedľa seba moslimské dievčatá zahalene od hlavy až po päty a africké mamičky, ktoré aj počas vyučovania čí v kostole nemajú problém dojčiť svoje deti.

          Nedávno sme oslávili sviatok dona Bosca a to bol deň, keď sa táto veľká medzinárodná rodina, tak vekovo, či kultúrne rozdielna dokázala riadne zabaviť. Skoro za každým jedným z týchto ľudí je silný životný príbeh vhodný na napísanie knihy. Sú to ľudia, ktorí si neužili veľa radosti zo života, skôr bojujú o prežitie a svoju dôstojnosť. Vidieť ich teda baviť sa a spontánne tešiť  i z malého víťazstva je veľký zážitok. Koľko výbuchov radosti, spevov, tancov, skandovania..., sme zažili na slávnosť nášho zakladateľa! Títo ľudia sa ešte vedia tešiť z maličkosti...

          Okrem školy tu spravujeme veľkú farnosť s piatimi filiálnymi kostolmi. Vlastne to nie sú kostoly. Sú to veľké plechové búdy, kde sú lavičky na sedenie, provizórny oltár, zopár jednoduchých stoličiek a kríž... To je všetko, čo tam nájdete... Okrem toho, ešte veľa malých mravcov, ktoré žerú všetko, čo je z dreva a tak sú mnohé lavičky rozžrane na prach...

          Čo je však vo farnosti veľmi povzbudivé je fakt, že farnosti fungujú desiatky malých modlitebných skupín. Ako náhle sa prisťahovalci usadia, skôr, ako sú schopní postaviť si provizórnu kaplnku alebo kostol, sa schádzajú ako prvý kresťania po domoch na modlitbách. Jedinú knihu ktorú si zo sebou často prinesú je Biblia. V malom hlinenom domčeku sa ich často tlačí aj 40. Zastúpené sú všetky vekove kategórie. Spolu sa modlia, čítajú si Bibliu a zdieľajú to, čo ich oslovilo.

          Okrem nás pracujú medzi utečencami aj dvaja jezuiti. Majú tu na starosti jeden veľmi zaujímavý a ambiciózny projekt. Snažia sa sprostredkovať najlepším miestnym študentom diaľkové štúdium na niektorých amerických univerzitách. A tak tí najšikovnejší tu môžu vďaka internetu úspešne ukončiť diaľkovo univerzitu v Amerike... Nateraz majú okolo 100 študentov, ďalšie stovky však čakajú na svoju príležitosť...

          Jeden z nich je Kórejčan – fr. Shim, objavil svoje povolanie v Afrike, keď tu pôsobil ako saleziánsky misijný dobrovoľník... Druhý je Barcelončan – fr. Paul, ktorý po tom, čo si urobil doktorát v Californii, prišiel pracovať do utečeneckého tábora... Sú to dvaja veľmi zaujímaví a charizmatickí ľudia.

          Okrem nich tu pracuje tiež niekoľko veľmi obetavých rehoľných sestier. Angažujú sa predovšetkým v školách a vo farskej pastorácii. Keď ma nedávno na jednej sv. omši predstavili, jedna z nich – pochádza z Ameriky, veľmi dojatá pribehla po sv. omši ku mne a hovorí mi: „otče môj strýko pochádzal zo Slovenska a volal sa Kuchár..., nebudeme vzdialená rodina...?“ Nepamätala si žiaľ z ktorého mesta čí oblasti Slovenska pochádzal. Ktovie...

          Ďalšia priam šokujúca udalosť pre mňa bola, keď som tu stretol Slováka, dokonca východniara z Košíc, ktorý v UN pracuje už dlhé roky a má za sebou viaceré niekoľkoročné zahraničné pobyty v rozličných častiach sveta. V Kakume je už tretí rok a pracuje tu na oddelení bezpečnosti. Svet je jedná veľká dedina...

          Je tu veľa veci, ktoré dokážu človeka prekvapiť, ale aj dojať. Napr. dnes tu boli ženy, ktoré prišli upratať pred nedeľnou sv. omšou. Medzi nimi bola jedna, ktorá prišla o barlách. Všimol som si, že jej chýbala časť jednej nohy. Napriek tomu zobrala malú metlu a na kolenách resp. po štyroch chodila po zemi a zametala dvor pred kostolom..., aby sme mali v nedeľu čisto...

Dalo by sa ešte dlho pokračovať... 

P.S. Tento e-mail som čital niekoľkokrát a dúfam, že aj vás naplní energiou čo z neho srší.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára