streda 13. marca 2013

Kenya election 2013


Tento blog by som chcel venovať udalostiam, ktoré patrili asi k najsledovanejším za posledná dva týždne. Voľby v Keni. Boli veľké, historické a prelomové. Veľké boli z dôvodu, že prebiehalo 6 rôznych volieb súčasne. Prezidenské, parlamentné, volili guvernérov, electoral constituencies, civic wards a woman county representatives (posledné názvy sú originál v angličtine, aby som náhodou nepoplietol preklad). Historické boli z jednoduchého dôvodu. Keňa bola považovaná za jednu z najpokojnejších a najstabilnejších krajín v regióne. Až do minulých volieb v roku 2007, ktoré otriasli jej reputáciou. Aj keď sa hlási „len“ 1200 mŕtvych a 300 000 ľudí prišlo o domovy, dôsledky boli omnoho väčšie za môj pobyt tu som nestretol nikoho, kto by týmito nepokojmi nebol istým spôsobom zasiahnutý. Príbehy ľudí boli tiež veľmi znepokojivé. A prečo boli tieto voľby prelomové? Boli prvé od schválenia novej ústavy, napriek silným pnutiam dokázali byť bez násilia, prvé ženy sa dostali na významné funkcie a najmä – prezidentom sa stal človek súdený za zločiny proti ľudskosti v Haagu.

V sobotu 2. marca sme odišli z nášho centra, v tom čase bolo po Keni rozmiestnená armáda, v médiách písali až o 99 000 vojakoch. Takže cesta do Nairobi bola lemovaná vojakmi so samopalmi a policajtmi. A tam kde neboli bolo možné vidieť skupinky Keňanov s mačetami – po filmoch o genocíde v Rwande veru takýto pohľad na pohode nepridá. Po príchode do Nairobi a ubytovaní sa, sme jednoducho museli ísť do centra. Po pravde, ambasáda to neodporúčala, ale vtedy som to považoval za posledný možný deň,  keď bolo možné  reálne niečo vidieť a nasať atmosféru tejto historickej udalosti. V meste sa zo začiatku  miešali ľudia rôznych farieb - každá strana mala inú farbu, mali vuvuzeli, auta trúbili. Neskôr sa všetky farby zliali do jednej – červenej. Všade bola eufória, oslavy. Boli sme aj na predvolebnom mítingu dnes už víťaza volieb. V parku boli veľké stage a tisícky ľudí v červených farbách. A aj keď je to už takmer samozrejmosť posledného pol roka – teraz by som tiež rád zdôraznil, že sme tam boli jediný belosi.  V rámci maskovania sme dostali aj červené šiltovky s logom strany a potom človek ani nemal strach. Ľudia nám fandili. Dokonca sme boli pozvaný aj do VIP zóny. To sme samozrejme odmietli. A ako som spomínal, tento kandidát je súdený v Haagu za zločiny proti ľudskosti a vyhlasoval tam reči o miery, čo mi prišlo prinajmenšom veľmi ironické. 




V centre sme tiež videli par vecí, ktoré nás znepokojili, jedna budova bola obhorená, s vyrazenými oknami, ako po bombovom útoku a v diaľke sme tiež videli dym z nejakej budovy. Ale neviem naozaj čo bol dôvod. každopádne to na pohode nepridávalo.



Deň volieb 4. marca.
Síce sme bývali v úžasnom komplexe s knižnicou, záhradou, internetom, atď atď, ale po dni zavretý na tomto mieste som mal zvláštny pocit. Že mi niečo uniká. Tak po troche snahy som dostal možnosť navštíviť volebnú miestnosť a začiatok volieb. Otvára sa o 6-tej ráno. Prvý ľudia tam stáli už od druhej hodiny. Do otvorenia rad narástol do neskutočných rozmerov. Bolo 7:00 a miestnosť stále zatvorená, Neprišli počítače a potrebná technika. O 7:30 dav znerzvóznie tak sa rozhodnú otvoriť volebnú miestnosť a všetko robia manuálne. Keď som tam bol v čase cca 11:30, ľudia ktorí prišli do radu o tretej ráno, ešte stále stoja vonku. Nevadí im fotografovania, ani vojaci s tým nemajú problém. Možno aj vďaka tomu, že sme tam boli v sprievode oficiálneho pozorovateľa volieb. V tom čase už počítače prišli, ale nefungovali, takže všetko postupuje naďalej manuálne. Po celej krajine sú správy o ľuďoch čakajúcich na horúcom slnku 12 hodín a ja môžem potvrdiť, že sa to dialo aj u nás. Miestnosti sa majú oficiálne zatvoriť o 17:00, ale hovorí sa, že minimálne do polnoci budú otvorené.

Čo sa týka násilia, všetko bolo pokojné. Paradoxne sa ľudia usmievali, veselo sa rozprávali podporovatelia rôznych strán. Takisto ani zo zvyšku krajiny neboli hlásené výrazné násilia. Samozrejme, počet úmrtí v dôsledku volieb sa vyšplhal na 17 ľudí, od streľby, až po dosekania mačetou. Ale takmer všetky sa odohrali v Mombase a boli spôsobené mladistvými delikventami. 



Utorok 5. marca.
Všetko bolo ešte pokojnejšie. Vyzerá to na výhru hlavného favorita v prvom kole. Dokonca je najviac podporovaný aj v mojom regióne Naivasha, takže prvýkrát začínam aj ja veriť v pokojný priebeh volieb. Tiež som sa maskovaný za novinára vydal do mesta, nie do centra, ale do centra našej štvrte a bolo to ako mesto duchov. Cesty kde bývali zápchy, boli poloprázdne, minimum ľudí v uliciach a všade veľa vojakov so samopalmi. O pár dní neskôr som sa podobne vybral aj priamo do centra a situácia tam bola podobná.



Spočítavanie hlasov sa predlžovalo zo dňa na deň, keďže všetko čo mohlo, nefungovalo. Jeden deň napríklad sa hlásilo cez 300 000 neplatných hlasov, ďalší deň ich bolo už len 60 000. Takisto aj výhra v prvom kole bola len o cca 6 000 hlasov, čo z počtu cez 14 miliónov registrovaných voličov sú len stotinky percenta. (Výhra v prvom kole v zmysle, že keby víťaz volieb mal o 6 000 hlasov menej, išli by voľby do druhého kola). Počas spočítavania hlasov som len ja sám napočítal asi 100 dôvodov prečo by niekto mohol spochybniť hodnovernosť volieb. Čo sa napokon aj stalo a celé voľby budú mať zrejme dohru na najvyššom súde.   

Voľby skončili v sobotu, po celom meste vypukli obrovské oslavy, väčšie ako keď sme boli majstri sveta v roku 2002. Samozrejme (ako inak) som vyšiel na pár minút von sa pozrieť na cestu a vyfotiť aspoň časť davu :) Jediná vec, čo ma znepokojuje na týchto voľbách je podpora nového prezidenta. Keďže sa tu volí na kmeňovom základe a nie podľa nejakých predvolebných sľubov či nebodaj programov ho tu volila aj miestna inteligencia, vysokoškolsky vzdelaný ľudia.




Žiadne nepokoje zatiaľ neboli oficiálne hlásené, aj keď americká ambasáda informovala svojich obyvateľov o pár miestach, kde nepokoje sú a vznikajú. Vyzerá to na pokojné voľby, dokonca najpokojnejšie v histórii. A som naozaj rád, že som mohol byť pritom. 





Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára